Was nou maar naar Specsavers gegaan
Oorsprong in Engeland
Je hebt het waarschijnlijk weleens voorbij horen komen: “Wasnoumaar naar Specsavers gegaan”. De grappige commercials zijn al jaren een vertrouwd beeld op tv en online. De personages komen altijd in ongemakkelijke, onhandige of gênante situaties terecht omdat ze niet goed kunnen zien en grote namen zoals John Cleese spelen mee in de populaire spotjes. Maar waar komt deze campagne eigenlijk vandaan? De oorsprong ligt in Engeland, waar de eerste “should’ve gone to Specsavers” spotjes in 2003 op de buis kwamen. Dit bleek een ware hit en “should’ve” is tot op de dag van vandaag de hoofdcampagne van Specsavers. Sterker nog, onlangs heeft Specsavers de kreet “should’ve” zelfs weten te registreren als handelsmerk – met als gevolg dat geen enkel ander merk deze term meer mag gebruiken.
Smart video
Ook in Nederland is de kreet “Wasnoumaar naar Specsavers gegaan” een waar begrip. Het internet staat vol met zelfgemaakte grappen en inhakers op deze populaire campagne. Aan Imagine People de eer om de eerste echte Nederlandse variant te maken. Een oer-Hollandse versie! Het idee voor de online commercial was al snel geboren en werd door een klein maar fijne crew van 3 man vastgelegd. (over smart video gesproken!) Met een beperkt budget is Imagine People de uitdaging aangegaan om te bewijzen dat je met een efficiënte opname ook een groots resultaat kan creëren. Zo is de barman geen acteur, maar een echte barman. De zoektocht naar een oer-Hollandse kroeg eindigde al snel in Utrecht. En omdat Imagine People ook een trots Utregs bureau is, werd dat even extra onderstreept met ons eigen volkslied. Het eindresultaat? Een schot in de roos!